ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.gr | «Μελετώντας τη Νικόπολη»: Αυτοί είναι οι ομιλιτές της διημερίδας
«Μελετώντας τη Νικόπολη»: Αυτοί είναι οι ομιλιτές της διημερίδας
29 Νοέ
0
Σχόλια

«Μελετώντας τη Νικόπολη»: Αυτοί είναι οι ομιλιτές της διημερίδας

Αύριο, Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019, στις 16:30, ξεκινάει η δεύτερη διημερίδα του Καλλιτεχνικού Μορφωτικού Συλλόγου Ποντίων Φυλης «Η Τραπεζούντα» με θέμα Μελετώντας τη Νικόλπολη.

Οι δυο αυτές μέρες θα είναι γεμάτες με συμαντικές ομιλίες αλλά και με εκμάθηση χορών από την περιοχή της Νικόπολης.

Η πρώτη ημέρα της διημερίδας θα αποτελείτε από 5 ομιλίες. Παρακάτω θα γνωρίσουμε έναν ένα ξεχωριστά τον κάθε ομιλιτή:

Καρφής Βασίλειος
Διδάκτωρ της ΣΕΦΑΑ του ΕΚΠΑ. Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής. Δάσκαλος και ερευνητής του ελληνικού παραδοσιακού χορού.
Θέμα ομιλίας:
«Η μορφολογική μέθοδος διδασκαλίας στη διδακτική του Ελληνικού παραδοσιακού χορού».
Βιογραφία: Ο Βασίλειος Καρφής του Κωνσταντίνου κατάγεται από το Δίκαστρο Φθιώτιδας. Είναι Διδάκτωρ της ΣΕΦΑΑ του ΕΚΠΑ. Πτυχιούχος του ΤΕΦΑΑ Αθηνών (1985) με δίπλωμα Ειδικότητας Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού. Διορίστηκε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση το 1993. Από το 1996 μέχρι το 2004 και από το 2008 μέχρι το 2012 ήταν αποσπασμένος στο ΤΕΦΑΑ Αθηνών και από 2017 μέχρι το 2019 ήταν αποσπασμένος στη ΣΕΦΑΑ Αθηνών και δίδασκε στα εργαστηριακά μαθήματα κυρίως της Ειδίκευσης «Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός» και στο βασικό μάθημα του ίδιου γνωστικού αντικειμένου. Στα ίδια μαθήματα δίδαξε ως μεταπτυχιακός φοιτητής από το 2004 μέχρι το 2008 και τα ακαδημαϊκά έτη 2012-13 & 2013-14.

Παρακολούθησε παγκόσμια συνέδρια Λαϊκού Πολιτισμού (3ο-13ο & 18ο Δ.Ο.Λ.Τ. ΟΥΝΕΣΚΟ-Β), διεθνή συνέδρια Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (5ο, 6ο & 18ο ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής), Πανελλήνια Συνέδρια Λαϊκού Πολιτισμού (1ο, 2ο, 3ο ΤΕΦΑΑ Σερρών), 1ο & 2ο Επιστημονικό Συνέδριο Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού ΤΕΦΑΑ Αθηνών και επιμορφωτικά σεμινάρια και ημερίδες εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής.

Επιστημονικές ερευνητικές εργασίες-ανακοινώσεις & δημοσιεύσεις
1.Καρφής Β. (1997). ΤΟ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΥΔΡΑ, 5ο Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Κομοτηνή (δημοσίευση ως περίληψη).
2.Καρφής Β., Ζιάκα Μ. (1998). “ΛΙΟΥΓΚΑΤΣΑΡΙΑ” ΚΑΙ “ΚΛΗΔΟΝΑ”: ΔΥΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΛΑΪΚΩΝ ΔΡΩΜΕΝΩΝ ΣΤΟΝ ΕΘΙΜΙΚΟ ΕΤΗΣΙΟ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, 6ο Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Κομοτηνή (δημοσίευση ως περίληψη).
3.Ξιάρχος Γ., Νικηταράς Ν., Κάρδαρης Δ., Καρφής Β., Αλεξανδρή Ζ., Γιαννάκη Σ. (2000). Η ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΩΣ ΧΩΡΟΣ ΓΕΝΕΣΗΣ ΚΑΙ ΕΔΡΑΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΣ, ΙΣΘΜΟΥ ΚΑΙ ΝΕΜΕΑΣ, 8ο Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Κομοτηνή (δημοσίευση ως περίληψη).
4. Κάρδαρης Δ., Καρφής Β., Θεοχάρης Σ. (2004). Προσδιοριστικοί παράγοντες που συντελούν καταλυτικά στη διαμόρφωση και καθιέρωση του τοπικού χορευτικού ρεπερτορίου, 18ο Παγκόσμιο Συνέδριο για την έρευνα του χορού, Άργος (δημοσίευση ως πλήρες κείμενο).
5. Καρφής Β., Τυροβολά Β., Κουτσούμπα Μ., Ζιάκα Μ. (2010). ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΧΟΡΟ. ΔΟΜΙΚΟ-ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΧΟΡΩΝ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ, 18ο Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Κομοτηνή (δημοσίευση ως περίληψη).
6. Καρφής Β., Κουτσούμπα Μ., Τυροβολά Β., Ζιάκα Μ. (2010).ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΧΟΡΟΥ. Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΔΟΜΙΚΟ-ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΧΟΡΩΝ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ, 18ο Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Κομοτηνή (δημοσίευση ως περίληψη).
7. Καρφής, Β., Κουτσούμπα, Μ., Τυροβολά, Β. & Ζιάκα, Μ. (2011). Παραδοσιακά στερεότυπα και δημιουργικότητα: Η περίπτωση του χορού ‘μπαϊντούσκα’, 1ο Επιστημονικό Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Αθήνα: Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (4-σέλιδη δημοσίευση στο περιοδικό «ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ», ΤΕΦΑΑ Αθηνών).
8. Θεοδωροπούλου Γ., Τυροβολά Β., Καρφής, Β., Γκόλτση Π. & Θεοδωρόπουλος Α. (2011). Έρευνα για την μέτρηση της αλλαγής της διάθεσης των φοιτητών/τριών ύστερα από κινητική δραστηριότητα. Η βιωματική συμμετοχή και η αλλαγή της διάθεσης των φοιτητών/τριών στο μάθημα του Ελληνικού παραδοσιακού χορού, 19ο Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Κομοτηνή: Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (δημοσίευση ως περίληψη).
9. Θεοδωροπούλου Γ., Τυροβολά Β., Καρφής, Β., Γκόλτση Π. & Θεοδωρόπουλος Α. (2011). Βιωματική συμμετοχή και αλλαγή της διάθεσης των φοιτητών στο μάθημα του Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού, 1ο Επιστημονικό Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Αθήνα: Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (δημοσίευση ως περίληψη).
10. Καρφής, Β., Κουτσούμπα, Μ., Τυροβολά, Β. & Ζιάκα, Μ. (2012). Αντιθετικά σχήματα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό. Τρόπος σύνθεσης και κατασκευής της χορευτικής φόρμας σε κοινότητες της Δράμας και των Σερρών της Μακεδονίας, 20ο Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Κομοτηνή: Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (δημοσίευση ως περίληψη).
11. Παναγή, Ζ., Κουτσούμπα, Μ.Ι., Καρφής, Β. & Τυροβολά, Β. (2013). Οι Τογιαλίδικοι Ποντιακοί Χοροί στην Ελλάδα και στην Τουρκία Σήμερα, 35ο Παγκόσμιο Συνέδριο για την έρευνα του χορού, Αθήνα: International Dance Council σε συνεργασία με το Θέατρο Ελληνικών Χορών «Δόρα Στράτου» (δημοσίευση ως περίληψη και πλήρες κείμενο σε CD-Rom).

Συγγραφικό έργο
· Καρφής, Β. & Ζιάκα, Μ. (2009). Ο Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός στην Εκπαίδευση. Προτάσεις διδασκαλίας. Θεσσαλονίκη: Βιβλιοδιάπλους, 228 σελ., ISBN: 978-960-6873-00-3. Εγκεκριμένο ως σύγγραμμα στο ΤΕΦΑΑ Αθηνών (2009-2011), στο ΤΕΦΑΑ Θεσσαλίας και ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής (2010-2012).
· Συμμετοχή με την καταγραφή – κωδικοποίηση των κινητότυπων των χορών του Πόντου στο βιβλίο ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΤΩΝ ΧΟΡΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ – Λαογραφικά και Ιστορικά Στοιχεία της Περιοχής, Ζουρνατζίδης Ν. (2013), ISBN: 978-618-80638-0-8, Αθήνα: Χορευτικός Όμιλος Ποντίων «Σέρρα».
· Συμμετοχή με την καταγραφή – κωδικοποίηση των κινητότυπων των χορών της Τερπνής Σερρών στο βιβλίο ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΤΕΡΠΝΗΣ, Τουλάκης Γ. (2014), Αθήνα.
· Σημειώσεις, μουσικοκινητικές αναλύσεις – κωδικοποίηση των χορών που διδάσκονται στα εργαστηριακά μαθήματα της Ειδίκευσης «Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός», ΤΕΦΑΑ Αθηνών.

Μέλος κριτικών επιτροπών: Περιφερειακοί Μαθητικοί Καλλιτεχνικοί Αγώνες Παραδοσιακού Χορού: Θεσσαλονίκη 2000, Τύρναβος 2001, Ηράκλειο και Αθήνα 2002, Λιβαδειά και Αθήνα 2003, Ναύπλιο 2007.

Κοινωνική προσφορά-Επαγγελματική δραστηριότητα
Διδασκαλία σε χορευτικούς ομίλους-τοπική αυτοδιοίκηση:
Υπεύθυνος Ομάδας Ελληνικού Λαϊκού Χορού Δήμου Καλλιθέας από το 1989 μέχρι το 2014. Υπεύθυνος του Χορευτικού Ομίλου «ΕΙΡΗΝΗ» Ηρακλείου Αττικής (1988-2014). Υπεύθυνος της Χορευτικής Ομάδας του ΤΕΦΑΑ Αθηνών (2009-2012). Υπεύθυνος, μαζί με τη σύζυγό του Μαρία Ζιάκα, του νεοσύστατου Λαογραφικού Χορευτικού Ομίλου «Χοροπαιδεία». Συνεργασίες κατά καιρούς με άλλους φορείς.

Επιμορφωτικό έργο: Εισηγηγτής σε αρκετά επιμορφωτικά σεμινάρια (τυπική εκπαίδευση και άλλοι φορείς), στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ζουρνατζίδης Νίκος 
Ερευνητής-Χοροδιδάσκαλος
Θέμα ομιλίας: «Η διαμόρφωση των ποντιακών χορών στις δεκαετίες 1960-1970-1980. Η επίδραση στην παράδοση της Νικόπολης».
Βιογραφία: Ο Νίκος Ζουρνατζίδης γεννήθηκε στον Κεχρόκαμπο Καβάλας, το Νοέμβριο του 1947. Τελείωσε τις σπουδές του παίρνοντας την ειδικότητα του Εργοδηγού Μηχανολόγου το 1969. Γνώρισε το χορό από τα πρώτα βήματα της ζωής του στο χωριό του που ήταν αμιγώς ποντιακό. Η πρώτη ένταξή του σε χορευτική ομάδα ήταν το 1964 στη «Λέσχη Ποντίων Καβάλας». Το 1969 βρέθηκε στην Αθήνα, για να υπηρετήσει τη θητεία του στο Ναυτικό. Από το 1969 μέχρι το 1971 ήταν χορευτής στο Σύλλογο Ποντίων «Αργοναύται – Κομνηνοί». Ως χορευτή και χοροδιδάσκαλο τον συναντάμε και στον «Καλλιτεχνικό Οργανισμό Ποντίων Αθηνών», (Κ.Ο.Π.Α.) από το 1971-1983. Από το 1971 μέχρι και το 1979 ήταν χορευτής και υπεύθυνος του ποντιακού τμήματος του χορευτικού συγκροτήματος του θεάτρου «Δόρα Στράτου» [sic], ενώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια υπεύθυνος όλου του χορευτικού. Από το 1973 άρχισε μια έρευνα με μαγνητόφωνο για τη συλλογή και καταγραφή όλων των ποντιακών χορών, γιατί διαπίστωσε σοβαρά κενά στις μέχρι τότε προσπάθειες. Από τον Απρίλιο του 1984, μετά την επιστροφή από ένα ταξίδι του στην Αμερική, άρχισε την έρευνα και καταγραφή των χορών των διαφόρων περιοχών του Πόντου με βίντεο που είχε προμηθευτεί από εκεί.

Η έρευνα αυτή έχει εκδοθεί με τον τίτλο: «Συμβολή στην έρευνα του ποντιακού χορού» και περιλαμβάνει τέσσερα cds: «Τραγούδια και σκοποί του Πόντου», με όλη τη χορευτική μουσική, όπου τραγουδούν πολλοί από τους θεωρούμενους κορυφαίους σήμερα καλλιτέχνες και τέσσερα dvds: «Χοροί του Πόντου» με τους χορούς να χορεύονται από ανθρώπους πρώτης και δεύτερης γενιάς και στη συνέχεια να αποδίδονται από το Χορευτικό Όμιλο Ποντίων «Σέρρα».

Δίδαξε στο Λύκειο Ελληνίδων, στην Ακαδημία Σωματικής Αγωγής στην ειδικότητα χορού και εξακολουθεί να διδάσκει κατά καιρούς σε ποντιακούς και μη συλλόγους. Έχει χορέψει ή διδάξει επανειλημμένα σε διάφορα μέρη του κόσμου: Αγγλία, Αίγυπτο, Αυστραλία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Ελβετία, Η.Π.Α., Ινδία, Ιορδανία, Ιράκ, Ισπανία, Ιταλία, Κύπρο, Νορβηγία, Νότια Αφρική, Ουγγαρία, Ρωσία, Ευρωπαϊκή Τουρκία. Δύο φορές συμμετείχε ως βαθμολογητής στο μεγάλο Ελληνο – Αμερικανικό χορευτικό φεστιβάλ (F.D.F.) που διοργανώνεται κάθε χρόνο το Φεβρουάριο στην Καλιφόρνια. Το 2012 έως και το 2014 ανέλαβε την προετοιμασία του χορευτικού συγκροτήματος «Βεργίνα» της ελληνικής εκκλησίας «Άγιος Γεώργιος» του Ντάουνι (Λ.Α.) για τη συμμετοχή του στο διαγωνισμό χορού του FDF, όπου συμμετέχουν ελληνικά χορευτικά από διάφορα μέρη των ΗΠΑ και κέρδισε ένα χάλκινο και ένα χρυσό μετάλλιο. Το 2014 η Βεργίνα αναδείχθηκε το κορυφαίο χορευτικό συγκρότημα του FDF κερδίζοντας τη μεγαλύτερη διάκριση (sweepstake) ανάμεσα στα 78 που συμμετείχαν.

Επί έντεκα χρόνια πήγαινε κάθε χρόνο στα μέσα Οκτωβρίου στη Φραγκφούρτη, καλεσμένος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων Ευρώπης (Ο.Σ.Ε.Π.Ε.) και δίδασκε στους χοροδιδασκάλους των συλλόγων που ανήκαν σε αυτήν.

Κάθε χρόνο κάνει 4-8 σεμινάρια στο εξωτερικό, ενώ πολύ περισσότερα κάνει στην Ελλάδα, συνήθως το καλοκαίρι σε αλλοδαπούς και το χειμώνα σε διοργανώσεις Δήμων και συλλόγων.

Το Δεκέμβριο του 1991 η τότε Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων Νότιας Ελλάδας (Ο.Π.Σ.Ν.Ε.) τον έστειλε στη Ρωσία για δύο εβδομάδες όπου δίδαξε χορό στις περιοχές της Νοτιοδυτικής Ρωσίας, ώστε η νεολαία των ομογενών μέσα από το χορό να κρατήσει την ελληνικότητά της.

Το 1992 ο ίδιος φορέας, συμβάλλοντας στην προσπάθεια διάσωσης και διάδοσης της πολιτιστικής κληρονομιάς του ποντιακού ελληνισμού, αποφάσισε να ξεκινήσει τη διδασκαλία των ποντιακών χορών μέσω σεμιναρίων, την επιμέλεια των οποίων ανέλαβε ο Νίκος Ζουρνατζίδης και στα οποία συμμετείχαν πάνω από 70 χοροδιδάσκαλοι και χορευτές από το λεκανοπέδιο Αττικής.

Επίσης, με δική του πρόταση και επίβλεψη και βάσει της δικής του έρευνας, έγινε από την Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων Νότιας Ελλάδας (Ο.Π.Σ.Ν.Ε.), η καταγραφή της χορευτικής ποντιακής μουσικής όλων των περιοχών με όλα της τα μουσικά όργανα. Για το γεγονός αυτό έκανε δώρο στην Ομοσπονδία όλο το μουσικό υλικό (σε 6 cds) που συγκέντρωσε από την έρευνα για την έκδοση: «ΑνέβζηγοςΑροθυμία».

Το 1993 μαζί με παλιούς χορευτές δημιούργησε το Χορευτικό Όμιλο Ποντίων «Αργώ», που μετονομάστηκε σε «Σέρρα». Είναι το πρώτο χορευτικό συγκρότημα, που μετά την έρευνά του, χρησιμοποίησε πιστά αντίγραφα των ποντιακών ενδυμασιών με όλα τους τα κοσμήματα, τα εξαρτήματα, με παραδοσιακά γυναικεία χτενίσματα και ανδρικά κεφαλοδεσίματα, ενώ χρησιμοποιεί στις παραστάσεις του όλα τα μουσικά ποντιακά όργανα, και πάντα συνοδεύεται από τραγουδιστές.

Είναι το χορευτικό συγκρότημα το οποίο αντέγραψε η πλειοψηφία των Ποντιακών συλλόγων, για να αποβάλει επιτέλους το απαράδεκτο φαινόμενο να χορεύουν τους ειρηνικούς χορούς των προγόνων μας με πολεμική εξάρτιση αλλοιώνοντας την ευγενική μορφή τους.

Το Μάιο του 2003 τιμήθηκε από την Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων Νότιας Ελλάδας μαζί με άλλες 20 προσωπικότητες του ποντιακού χώρου σε μια μεγάλη εκδήλωση μνήμης της 19ης Μαΐου για την έμπρακτη προσφορά τους στη δημοσιοποίησητης γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού με σχετικές δράσεις πριν από το 1994, οι οποίες βοήθησαν προς την κατεύθυνση αυτή.

Επίσης, το Μάρτιο του 2008 τιμήθηκε από το «Ψωμιάδειον Πολιτιστικό Κέντρο Ποντιακού Ελληνισμού» για την πολύχρονη και πολύπλευρη προσφορά του στην ποντιακή παράδοση.
Έχει γράψει ένα βιβλίο με τίτλο: «Χορευτικές Διαδικασίες και Χοροί του Πόντου», στο οποίο περιγράφονται: οι χοροί, τα μουσικά όργανα, οι ενδυμασίες και αναφέρονται λίγα ιστορικά στοιχεία. Το βιβλίο αυτό διδάσκονταν στα Τ.Ε.Φ.Α.Α. Σερρών στην ειδικότητα χορού του Πανεπιστημίου.

Επίσης, έχει δημοσιεύσει κατά καιρούς σε εφημερίδες και περιοδικά και εξακολουθεί να δημοσιεύει διάφορα άρθρα σχετικά με την ποντιακή παράδοση, ενώ έχει εμφανιστεί πολλές φορές στην τηλεόραση, αλλά και σε ραδιοφωνικές εκπομπές ανάλογου περιεχομένου. Με το ίδιο περιεχόμενο έδωσε και δίνει διαλέξεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2005 κατέγραψε με κατοίκους του χωριού του 17 παραδοσιακά παιχνίδια που παίζονταν στον Πόντο και τα δώρισε στην Επιτροπή Ποντιακών Μελετών (Ε.Π.Μ.), όπως και στο «Σύνδεσμο Ποντιακών Σωματείων Νότιας Ελλάδος και Νήσων», του οποίου ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου ως υπεύθυνος πολιτιστικών, για να συμπεριληφθούν σε ένα έργο του συνδέσμου που αφορά τον πολιτισμό και την ιστορία του ποντιακού ελληνισμού, του οποίου έχει και την ευθύνη έκδοσης. Ήταν μέλος του Δ.Σ. της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος (Π.Ο.Ε.), από την οποία παραιτήθηκε λόγο διαφωνίας με τον τρόπο λειτουργίας της, όπως και από την επιτροπή πολιτισμού της. Τον Απρίλιο του 2013 ολοκληρώθηκε το δεύτερο βιβλίο του «Συμβολή στην έρευνα των χορών του Πόντου». (Λαογραφικά και Ιστορικά στοιχεία της περιοχής), το οποίο συμπληρώνει τα κενά και διορθώνει τα λάθη του πρώτου.

Τέλος, ήταν ο εμπνευστής και πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του πρώτου «Επιστημονικού Συμποσίου Ποντιακού Πολιτισμού» που έγινε στην Αθήνα 6 και 7 Φεβρουαρίου 2016 στο αμφιθέατρο του πολεμικού μουσείου.

Πετρίδης Νίκος
Καθηγητής ιστορίας-αρχαιολογίας
Θέμα ομιλίας: «Η πλυθυσμιακή σύνθεση της Νικόπολης του Πόντου και γενικά της περιοχής της Μητρόπολης Κολωνείας κατά περιόδους, οι μετακινήσεις πληθυσμών, οι εξισλαμισμοί, οι πολιτιστικές επιρροές και ανταλλαγές μεταξύ των σύνοικων στοιχείων».
Βιογραφία: Ο Νίκος Πετρίδης γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Έβρο. Η καταγωγή του εκ πατρός είναι από τον Αμυγδαλεώνα Καβάλας και εκ μητρός από τους Πετράδες Διδυμοτείχου. Η ιστορική καταγωγή των προγόνων του είναι από τη Νικόπολη του Πόντου και από τη Βόρειο Ήπειρο. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολείται κυρίως με την ιστορική έρευνα του Μικρασιατικού Ελληνισμού, αλλά και του Ελληνισμού στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και στη Χερσόνησο του Αίμου. Διαβάζει, κατανοεί και μιλάει (σε διάφορα επίπεδα), αγγλικά, σερβοκροατικά, βουλγαρικά, τουρκικά, ρωσικά. Ταξιδεύει στη Μικρά Ασία και στα Βαλκάνια από το 1983. Το 2016 εγκαταστάθηκε μόνιμα στη σημερινή Τουρκία, με στόχο τη συνεχή επιτόπια έρευνα, καταγραφή και ταυτοποίηση οικισμών, κτιρίων, ανθρώπων και γενικά κάθε ίχνους της ελληνορθόδοξης (και όχι μόνο) παρουσίας στη Μικρά Ασία και κυρίως στον Πόντο.

Κασαμπαλίδης Γιώργος
Ερευνητής-Χοροδιδάσκαλος
Θέμα ομιλίας: «Η διαφορετικότητα των χορών στην περιοχή της ευρύτερης Μητρόπολης Κολωνείας»
Βιογραφία:  Ο Γιώργος Κασαμπαλίδης είναι δημοσιογράφος, ερευνητής και χοροδιδάσκαλος. Διετέλεσε πρόεδρος ποντιακής νεολαίας, μέλος του δ.σ. και πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Σκύδρας. Για χρόνια υπήρξε μέλος της Επιτροπής χορού της Π.Ο.Ε. (Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος) και υπεύθυνος χοροδιδάσκαλος του ΣΠΟΣ Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας στα Φεστιβάλ Παραδοσιακών χορών.

Έχει διατελέσει επίσης χοροδιδάσκαλος σε αρκετά σωματεία. Στην ενασχόλησή του με τη δημοσιογραφία, ασχολήθηκε εκτενέστερα και σχεδόν αποκλειστικά με την λαϊκή μας παράδοση με πολλά άρθρα του. Έχει κάνει χορευτικές και όχι μόνο καταγραφές από ανθρώπους πρώτης και δεύτερης γενιάς προσφύγων ενώ έχει στην κατοχή του ένα αξιόλογο μουσικό αρχείο αλλά και αρχείο με καταγραφές χορών. Έχει κάνει πολλά ταξίδια στον Εύξεινο Πόντο και στην Κωνσταντινούπολη ερευνώντας τους Ποντιόφωνους της περιοχής. Έκανε πολλά σεμινάρια ποντιακών χορών στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και εισηγήσεις σε πανεπιστήμια για την ποντιακή παράδοση και τους χορούς.

Πακαταρίδης Χρήστος
Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός-Χοροδιδάσκαλος
Θέμα ομιλίας: «Μουσική και ακούσματα της περιοχής Νικοπόλεως»
Βιογραφία: Ο Χρήστος Πακαταρίδης είναι 35 ετών, γεννήθηκε στη Καβάλα και ζει μόνιμα στο Ελαιοχώρι Καβάλας. Η προγονική του καταγωγή είναι το Καρακεβεζήτ της Νικόπολης. Σπούδασε Μηχανολόγος Μηχανικός Τ.Ε. Εργάσθηκε τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον Δημόσιο τομέα καθώς και στην μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Από 2014 είναι Νέος Αγρότης και καλλιεργεί επιτραπέζια σταφύλια. Από το 2007 μέχρι και το 2011 υπήρξε μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής νεολαίας της ΠΟΕ. Από το 2003 έως το 2014 υπήρξε μέλος σε διάφορες θέσεις της διοίκησης του Πολιτιστικού Συλλόγου του χωρίου του ο Άγιος Γεώργιος. Το 2017 υπήρξε μέλος της διοίκησης της Λέσχης Ποντίων Νομού Καβάλας. Από το 2004 συλλέγει και καταγράφει ιστορικά στοιχεία από την περιοχή της Νικοπολέως. Από το 2009 μέχρι και σήμερα είναι χοροδιδάσκαλος σε Μελισσοκομείο, Ελαιοχώρι και Κρηνίδες Καβάλας. Έχει διδαχθεί Ποντιακή Λύρα από τον Αντώνη Παπαδόπουλο και τον αείμνηστο Σπύρο Γαλετσίδη.

Μετά το τέλος των ομιλιών θα ακολουθήσει γλέντι στην αίθυσα του Συλλόγου. Την Κυριακή από τις 10:00 θα υπάρχει διδασκαλία χορών από την ευρύτερη περιοχή της Νικόπολης. Τους χορούς θα τους διδάξουν οι Βασίλειος Καρφής, Νίκος Ζουρνατζίδης και Κασαμπαλίδης Γιώργος. Μουσικά θα τους συνοδεύσουν οι: Χρήστος Πακαταρίδης και Μιχάλης Κασαμπαλίδης στη λύρα και Φίλιππος Παρχαρίδης στο νταούλι.

Χορηγός επικοινωνίας της διημερίδας είναι το ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.gr

ΣΧΟΛΙΑ
Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies.