ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.gr | Η μουσική παράδοση και το δημοτικό τραγούδι του Πόντου στο επίκεντρο εκδήλωσης στη Δράμα
Η μουσική παράδοση και το δημοτικό τραγούδι του Πόντου στο επίκεντρο εκδήλωσης στη Δράμα
(Φωτ.: proinos-typos.gr)
25 Νοέ
0
Σχόλια

Η μουσική παράδοση και το δημοτικό τραγούδι του Πόντου στο επίκεντρο εκδήλωσης στη Δράμα

Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η εκδήλωση «Η μουσική παράδοση του Πόντου» και «Το δημοτικό τραγούδι του Πόντου» που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Δευτέρα, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του δημαρχείου Δράμας. Η εκδήλωση συνδιοργανώθηκε από την Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας, την Ένωση Χορευτών Δράμας «Ο Πυρρίχιος» και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ποντίων «Ακρίτας» Νέας Κρώμνης Δράμας.

Ομιλητές της εκδήλωσης ήταν ο φιλόλογος και συγγραφέας Γιώργος Χατζόπουλος με θέμα «Το δημοτικό τραγούδι του Πόντου και η σχέση του με την αρχαία ελληνική ποίηση (Όμηρος–τραγωδία)» και ο μουσικολόγος, ιστορικός και ερευνητής Γιάννης Τσανασίδης με θέμα«Η μουσική παράδοση του Πόντου — Λυράρηδες της Δράμας γεννημένοι πριν το 1920».

Παράλληλα την εκδήλωση «έντυσαν» μουσικά οι: Γιώργος Ορφανίδης, Αντώνης Νικηφορίδης, Γιάννης Τσανασίδης και Νίκος Αφεντουλίδης.

«Επιλέγω κάποια δημοτικά τραγούδια του Πόντου, τα οποία ονομάζονται παραλογές. Οι παραλογές είναι μικρές τραγωδίες, στις οποίες κυριαρχεί ο έντονος διάλογος και εκεί συναντάμε πολλά κοινά στοιχεία μεταξύ της αρχαίας ελληνικής ποίησης, του Ομήρου συγκεκριμένα και των τραγωδιών γενικά καθώς και του δημοτικού τραγουδιού του Πόντου» ανέφερε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο Γιώργος Χατζόπουλος. Ενώ έθεσε και το ερώτημα «πώς είναι δυνατόν, ο Πόντιος τροβαδούρος, να έχει συνθέσει δημοτικά τραγούδια, τα οποία έχουν στοιχεία από την αρχαία ελληνική ποίηση;». Απαντώντας ο ίδιος στο ερώτημα του είπε: «Νομίζω ότι η εξήγηση οφείλεται στο γεγονός ότι οι ίδιες ιδέες, ίδιες σκέψεις, ίδιες αντιλήψεις και ίδια φιλοσοφία κυριαρχεί στο DNA του Ελληνισμού. Και επειδή οι Πόντιοι είναι ένα κομμάτι του ελληνισμού —και μάλιστα όπως αυτοαποκαλούνται στα δημοτικά τραγούδια τραντέλληνες— δεν μας ξενίζει καθόλου το γεγονός ότι βρίσκουμε αυτά τα κοινά στοιχεία».

Από την πλευρά του ο Γιάννης Τσανασίδης χώρισε την ομιλία του σε δύο μέρη —τα οποία αποτελούν και τα δύο πρώτα κεφάλαια της διπλωματικής του εργασίας— το πρώτο μέρος αφορούσε την μουσική του Πόντου γενικότερα και το δεύτερο τους λυράρηδες. Στο πρώτο μέρος έκανε εκτενείς αναφορά στο οτιδήποτε έχει γραφτεί για την μουσική του Πόντου και κατόπιν έγινε μια ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, με πηγές, άρθρα και διάφορες μελέτες. Στο δεύτερο μέρος αναφέρθηκε στην επιτόπια έρευνα που έκανε ο ίδιος όχι μόνο στην Δράμα αλλά σχεδόν σε ολόκληρη την Ελλάδα.

«Πρόκειται ουσιαστικά για μια έρευνα και καταγραφή, απογόνων λυράρηδων γεννημένων πριν από το 1920. Πέρα από συναισθηματικοί λόγοι που με οδήγησαν να επιλέξω αυτό το πεδίο για έρευνα, κυρίως ήταν μουσικοί λόγοι. Δηλαδή, υπάρχει πολύ μεγάλο θέμα. Οι περισσότεροι θεωρούμε ότι η μουσική ιστορία μας φτάνει μέχρι τον Γώγο —ο μεγαλύτερος λυράρης, αδιαμφισβήτητα— ότι δεν υπάρχει προς τα πίσω τίποτα άλλο. Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον στην τεχνική, στην καθημερινότητα, στη ζωή των ανθρώπων, που ήρθαν από τον Πόντο, έπαιξαν στον Πόντο και έπαιξαν και στην Ελλάδα. Για τη Δράμα έχουμε πολλά στοιχεία, τα βιογραφικά που έχω σχηματίσει ανέρχονται σε 8 λυράρηδες, αλλά και πολλά άλλα ονόματα από τα χωριά: Αργυρούπολη, Πρασινάδα, Διπόταμα, Παρανέστι, Δεντράκια, Μαυρόβατος κα. Πολλών απ’ αυτούς υπάρχουν εν ζωή απόγονοι. Έκανα ένα είδος καταγραφής, που πέρα από τον μεγάλο λαογράφο Στάθη Ευσταθιάδη, δεν ασχολήθηκε κανένας άλλος» ανέφερε ο Γιάννης Τσανασίδης.

Μεταξύ άλλων στην εκδήλωση παρευρέθηκε ο μητροπολίτης Δράμας κκ. Παύλος καθώς και πλήθος εκπροσώπων ποντιακών σωματείων αλλά και άλλων φορέων της πόλης.

Πηγή: proinos-typos.gr.

ΣΧΟΛΙΑ
Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies.